+31 085 004 1668 Hallo@deseostudio.nl

Wil jij weten hoe je de perfecte landingspagina kunt schrijven? Door een paar voorbeelden te bekijken krijg je een idee van hoe zo’n pagina er uit kan zien. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de website van de Wehkamp, zie je gelijk dat de bezoeker wordt overtuigd, een nieuwe collectie wordt gepromoot en de doelstelling van de pagina is het doen van een aankoop. In deze blog lees je voorbeelden en tips, zodat jij zelf een landingspagina kunt schrijven!

Landingspagina maken

Wat is eigenlijk een landingspagina? Dit is een pagina waar de bezoeker op landt als er iets wordt opgezocht in de zoekmachine. Het doel van de pagina is om de bezoeker actie te laten ondernemen. Zoals: iets kopen wat een webshop verkoopt of je aanmelden voor een cursus of een workshop. Je kunt het zien als een doelstelling op een specifieke pagina. Als er iets op de landingspagina staat wat niet meehelpt met dit proces, dan kun je het beter weghalen om afleiding te voorkomen. 

landingspagina-schrijven-wehkamp-website

Nu dat je weet wat een landingspagina is gaan we het hebben over hoe je een kunt schrijven.  Je nummer één doel is dus om de bezoeker actie te laten ondernemen. Hou dit daarom ook goed in je hoofd tijdens het schrijven. Ook is het belangrijk om kwaliteit boven kwantiteit te kiezen. Hou de tekst kort, maar vooral erg krachtig zodat de boodschap in duidelijke taal goed overkomt bij je bezoeker. Je kunt de tekst bijvoorbeeld schrijven volgens het AIDA model. Dit staat voor:

  • Attention (aandacht)
  • Interest (interesse)
  • Desire (verleiding)
  • Action (actie)

Als je volgens dit model schrijft beschikt je landingspagina over belangrijke onderdelen die voor je bezoeker interessant zijn om te weten en lezen. Wil je de vindbaarheid van je tekst vergroten? Vergeet dan niet om SEO-zoekwoorden te gebruiken!

Landingspagina schrijven

Wij leggen jou uit hoe je de duidelijke kunt schrijven. Hier zijn een paar tips:

    1. Trek aandacht door een pakkende titel

    Hierdoor leest de bezoeker verder en hopelijk wordt er actie ondernomen.

      2. Hou je statistieken bij

      Meten is weten! Dit geldt ook voor je pagina. Als je ziet dat deze niet zo goed scoort als dat je had verwacht kun je deze altijd verbeteren. Bekijk ook eens pagina’s die het wel goed doen en achterhaal waarom dit zo is.

      3. Vermijd afleiding

      Afleiding op je landingspagina is een echte ‘no go’. Je bezoekers moeten zich focussen op één doel en dat is om actie te ondernemen. Als jij te veel tekst op je website plaatst wat afleid van de doelstelling, heb je niks aan de landingspagina. Plaats bijvoorbeeld geen externe links en navigatie op je pagina.

      4. Trek andere schoenen aan

      Plaats jezelf eens in de schoenen van de doelgroep die jij wil bereiken. Vraag jezelf af: ‘Zou ik actie ondernemen?’ Als je de vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden hoef je niks aan te passen. Twijfel je hier nog over? Controleer dan of er nog aspecten zijn die je kunt aanpassen.

      Landingspagina schrijven

      Wij leggen jou uit hoe je de duidelijke kunt schrijven. Hier zijn een paar tips:

      • Trek aandacht door een pakkende titel

      Hierdoor leest de bezoeker verder en hopelijk wordt er actie ondernomen.

      • Hou je statistieken bij

      Meten is weten! Dit geldt ook voor je pagina. Als je ziet dat deze niet zo goed scoort als dat je had verwacht kun je deze altijd verbeteren. Bekijk ook eens pagina’s die het wel goed doen en achterhaal waarom dit zo is.

      • Vermijd afleiding

      Afleiding op je landingspagina is een echte ‘no go’. Je bezoekers moeten zich focussen op één doel en dat is om actie te ondernemen. Als jij te veel tekst op je website plaatst wat afleid van de doelstelling, heb je niks aan de landingspagina. Plaats bijvoorbeeld geen externe links en navigatie op je pagina.

      • Trek andere schoenen aan

      Plaats jezelf eens in de schoenen van de doelgroep die jij wil bereiken. Vraag jezelf af: ‘Zou ik actie ondernemen?’ Als je de vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden hoef je niks aan te passen. Twijfel je hier nog over? Controleer dan of er nog aspecten zijn die je kunt aanpassen. 

      Landingspagina optimaliseren

      Je landingspagina optimaliseren is makkelijker dan je denkt. Als eerst is belangrijk dat je weet waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Bijvoorbeeld: zoeken ze naar een online of een fysieke cursus? En welke onderwerpen moeten hierin voor komen? Als je dit weet kun je aan de slag gaan met optimalisatie. Je past je landingspagina dus aan naar de wensen van de doelgroep.

      Als er niet genoeg actie wordt ondernomen door je bezoekers, wordt het misschien tijd om je tekst aan te passen. Je kunt enkele aspecten aanpassen om te achterhalen wat het beste werkt. Voeg op een pagina bijvoorbeeld een video toe waarin je extra uitleg geeft over je product of dient. Op de andere pagina plaats je geen video, zodat je het verschil kunt meten. Dit wordt ook wel A/B-testen genoemd. Typ ook eens het focus zoekwoord van je pagina in Ubersuggest. Bekijk vervolgens hoe de pagina’s van je concurrenten eruit zien en probeer jouw content beter te maken. Kom je er niet uit met het verbeteren van jouw landingspagina? De SEO Studio helpt je graag!

      Landingspagina laten maken

      Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Laat ons je dan helpen. Bij De SEO Studio kun je hulp vragen bij het schrijven van een landingspagina of je kunt deze door ons laten maken. De SEO Studio snapt heel goed dat het best lastig kan zijn om alles zelf te regelen voor je business. Daarom willen wij je uit de brand helpen! Hierdoor kun jij je beter focussen op andere bezigheden of je kunt meer leren zodat je de landingspagina de volgende keer zelf kunt schrijven. Stuur een berichtje via whatsapp en laat ons je ondersteunen!

      Hopelijk helpen deze tips als jij zelf aan de slag gaat met je pagina. Heb je een vraag? Stuur gerust een bericht via WhatsApp of neem contact op via de mail.